BEDANKT IEDEREEN!!!!
Zo, het korfbalseizoen 2015-2016 zit er weer op. Wat is het toch voorbij gevlogen. Het was wederom een geslaagd seizoen al zeg ik het zelf. En wat ben ik dankbaar voor wat vele mensen binnen de club doen en gedaan hebben om ervoor te zorgen dat zowel onze zoon Dymas (12 jaar) als mijn man Remko en ik zo kunnen genieten van het korfbal binnen kvTilburg. Want het lijkt misschien allemaal heel vanzelfsprekend, maar er komt veel bij kijken om een korfbalseizoen goed te laten verlopen. Als ik na ga wat er allemaal geregeld is om iedereen te laten korfballen en tevens te laten genieten van een gezellig bakkie leut…..nou, dan sla je steil achterover van het aantal vrijwilligers die daarvoor nodig zijn. En dat is precies de reden waarom ik graag een stukje op de site wil plaatsen. Want wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal aan vrijwilligerswerk binnen kvt? Ik heb geprobeerd het samen te vatten en hopelijk ben ik niets of niemand vergeten….
Eind augustus begint het meestal. De eerste trainingen worden gegeven door de trainers en coaches. Bedankt allemaal voor jullie enthousiaste inzet meerdere malen per week gedurende het hele seizoen! Dankzij jullie kan iedereen (van kangoeroeclup tot aan het G-team) op een leuke, leerzame en motiverende manier bezig zijn met de korfbalsport op verschillende niveaus. Sommige trainers hebben zelfs een kt2 of kt3 trainersopleiding gevolgd om beter te worden in het aansturen van teams en het verder ontwikkelen van de spelers. En wat ik vooral ook heel tof vond om op te merken afgelopen seizoen, is dat er steeds meer jonge jeugdtrainers bij zijn gekomen. Met een grote hoeveelheid enthousiasme en verfrissende ideeën staan ook zij drie keer per week op het veld om onze kinderen te begeleiden en motiveren. Petje af ook voor jullie!
Vooraf aan de start van het seizoen, gebeurt er ook al heel veel. De TC (technische commissie) is dan al maanden druk bezig geweest met de nieuwe teamindeling van het komende seizoen. Daarnaast houden zij zich gedurende het seizoen ook met vele andere zaken bezig, zoals doelstellingen van de club, trainersbijeenkomsten, zaal/veldhuur en het begeleiden van de coördinatoren (die we afgelopen voor het eerst hadden) van de verschillende categorieën. Een flinke klus dus ieder seizoen weer. Bedankt daarvoor!
Om überhaupt op dat veld te kunnen staan, gebeurt er nog zoveel meer. Wat denk je van de ledenadministratie die er bijvoorbeeld voor zorgt dat iedereen op tijd is aangemeld bij de bond en wedstrijden mag spelen. En nauw contact houdt met degene die de contributie verwerkt. Dank je wel Yvonne Danklof en Wilma Mateijsen. En dan heb je ook nog het wedstrijdsecretariaat. Linda Sontag en Cynthia Mentink houden alles bij omtrent wedstrijdzaken. De invulling van het wedstrijdprogramma en plannen van inhaalwedstrijden hoort bij hun taken. Hoe fijn is het als zij helpen bij het verplaatsen van jeugdwedstrijden tijdens het jaarlijkse kampweekend van kvt! Dymas was ook dit jaar weer blij dat hij heerlijk op het kampadres kon blijven en niet op en neer hoefde voor een wedstrijd. Ook worden er ieder jaar weer door Amanda van Hooff oefenwedstrijden/toernooien verzorgd voor zoveel mogelijk teams. Kunnen we steeds goed voorbereid beginnen aan de competitie. Dank je wel hiervoor!
Een korbalvereniging is niets zonder een mooi wedstrijdtenue. Dank je wel kledingcommissie voor de vele pasmomenten en verzorging van de wedstrijdkleding!
Wat ook een hele belangrijke is, zijn de scheidsrechters en scheidsrechtercommissie. Zij zorgen ervoor dat er scheidsrechters zijn om de wedstrijden te fluiten van zowel Tilburg als wedstrijden buiten de club. En vooral ook de wedstrijden buiten de deur, zijn vaak lastig om ingevuld te worden. Maar zeker wel belangrijk, want die zijn verplicht voor Tilburg om boetes en/of puntenmindering te voorkomen. Dus alle scheidsrechters bedankt!!!
Enne, voor iedereen die interesse heeft om iets binnen de club te gaan doen, denk er ook eens over na om je bv op te geven als scheidsrechter. We komen nog mensen te kort en het zou super zonde zijn als de club bij bepaalde ploegen punten in mindering krijgt vanwege het niet voldoende fluiten van wedstrijden toegewezen vanuit de bond. Bovendien hebben we een goede scheidsrechterscommissie die de aansturing en opleiding van (nieuwe) scheidsrechters coördineert.
Zonder een goed onderhouden veld en accommodatie natuurlijk ook geen fijn korfbalseizoen. Er zijn wekelijks (soms zelfs dagelijks) een hoop vrijwilligers in de weer om het veld, de zaal en de kantine in goede staat te houden. Waar zouden we zijn zonder de mensen uit de onderhoudscommisie? Een likje verf hier en daar, een nieuwe bespreekkamer, losse klusjes zoals onderhoud van de kleedkamers en toiletten, ophangen nieuwe disco-installatie, etc, etc, etc. Een kantine moet ook regelmatig schoongemaakt worden. Er zijn een aantal mensen die structureel helpen bij de schoonmaak van de kantine, kleedkamers en toiletten. Ook wordt de was (theedoeken, tafellinnen, vaatdoekjes en dergelijke) iedere week netjes bijgehouden. Ik ben bang om hierin mensen te vergeten, dus zal de mensen niet allemaal bij naam noemen. Iedereen die hier zijn bijdrage aan levert super bedankt! Het is een lekker gevoel om in een schone en verzorgde kantine te vertoeven. Leuke om hier ook zeker bij te benoemen, zijn de ouders van jeugdleden die afgelopen seizoen begonnen zijn met helpen bij het schoonmaakwerk onder trainingstijden. Wil gelijk ook van de mogelijkheid gebruik maken om nog meer vrijwilligers op te roepen. Vele handen maken licht werk!!!
Wij vinden het heerlijk om tijdens trainingsavonden en wedstrijden een hapje of drankje te doen. En dat kan dankzij onze kantinecommissie! Zij maken bv het barrooster, zodat er altijd iemand achter de bar staat en zorgen voor de inkoop, zodat wij met zijn allen dat bakkie leut kunnen doen. En zij zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat er in de weekenden een keukenprins of keukenprinses is die de heerlijkste hapjes voor ons maakt in de keuken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de door Henk Danklof bedachte kvtburger? Of de huisgemaakte soepen? Super tof dat er iedere week weer zoveel vrijwilligers zijn die ervoor zorgen dat het een bourgondisch weekendje wordt!
Er worden vele activiteiten georganiseerd binnen de club. Zowel door de kantinecommissie als de jeugdcommissie. En laat ik daarbij de sponsoren zeker niet vergeten. Goed voor de clubspirit en de sfeer. Ook daar gaat veel (voorbereidings)tijd in zitten, denk bijvoorbeeld aan de Sinterklaasviering, Paas en Kerstbingo, filmavonden, etc.
Of wat dacht je van het Klaverblad Koppelschiettoernooi? En de organisatie van het NK voor de D categorie waar we dit jaar (wederom) gastclub van mochten zijn. Ook daar zijn veel vrijwilligers voor nodig. Wat een eer hé, dat we hiervoor al meerdere malen benaderd zijn door de bond?!!! Dat betekent in mijn ogen dat we een gastvrij, sfeervolle en hardwerkende vereniging zijn!!!
Enkele leden hebben de koppen bij elkaar gestoken en “de club van 50” opgericht.Misschien is niet meteen voor iedereen duidelijk wat de club van 50 precies inhoudt.De club van 50 zoekt donateurs die ieder jaarlijks €50,- beschikbaar stellen. Deze gelden zijn geheeld afgezonderd van het financiële plaatje van de vereniging. De gelden worden jaarlijks besteed ten gunste van de vereniging op advies van de leden van de club van 50. Zij kiezen tijdens een bijeenkomst een bestedingsdoel, gewoon simpel op basis van de meeste stemmen gelden. Zo zijn er in de afgelopen jaren al vele zaken gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld regenjacks voor de trainers van de jeugdteams, terrasmeubilair, camera en tv van sporthal naar kantine, service kantine, wipkippen en tafeltennistafel, etc. Ook interesse in de club van 50? Kijk dan even op de site hoe je jezelf hiervoor kunt aanmelden.
Dan hebben we ook nog de vrijwilligers in de kampcommissie. Veel enthousiaste spelers en leden die er ieder jaar weer voor zorgen dat onze kids een geweldig kamp beleven. Te gek dat jullie dit doen!
En daarbij hoort natuurlijk ook de kookploeg! Zonder hen geen heerlijke ontbijtjes, lunches en avondmaaltijden.
Om alle activiteiten, evenementen, wedstrijdverslagen, foto’s, standen, etc bij te houden, is er ook een internetcommissie op de achtergrond aanwezig. Zij zijn verantwoordelijk voor de website en daarmee ook een belangrijk communicatiemiddel binnen de vereniging. En mede dankzij hen kan ik nu een stukje plaatsen over het belang en de kracht van onze vrijwilligers.
Aangezien we een redelijk grote club zijn, is het belangrijk dat er een overkoepelend bestuur is dat zich inzet voor de vereniging en de aansturing van de verschillende commissies. Ieder met zijn of haar eigen taken (zie de website voor meer info). Er zijn op dit moment nog enkele vacatures binnen het bestuur, dus mocht je interesse hebben, meld jezelf dan aan bij onze voorzitter Dennis van Avendonk.
En mocht het eens even niet helemaal lekker lopen, is er ook nog altijd onze vertrouwenspersoon Petra Willemen.
Zoals je hierboven kunt lezen, heeft onze vereniging al zeer veel enthousiaste vrijwilligers. En wellicht ben ik per ongeluk iemand vergeten, ook voor diegene een groot dank je wel!
Maar zoals een bekend spreekwoord al zegt: “vele handen maken licht werk” . Daarom is de club altijd op zoek naar vrijwilligers. Dus is er iets wat je interesse heeft gewekt en wil je graag een helpende hand zijn, geef jezelf op bij een van de commissies of meldt het mij? Ik zorg er dan wel voor dat de desbetreffende persoon contact opneemt over het hoe en wat. Het hoeft echt geen dagelijkse of wekelijkse hulp te zijn, al is het maar een bardienst die gedraaid wordt, of een zaalwacht die overgenomen wordt. Alle hulp is welkom!!
Bedankt iedereen voor jullie inzet!
Ik heb al weer zin in het komende seizoen.
Groetjes Claudia