Het thema alcohol binnen onze vereniging was aan een opfrismoment toe. Eind vorig jaar zijn de eerste discussies van start gegaan rondom dit thema. Vergunningen, bestuursreglement en huisregels zijn onder de loep genomen en waar nodig vernieuwd en bijgesteld. Maar hoe krijg je dit alles onder de aandacht van alle betrokkenen in de vereniging? Natuurlijk heeft menigeen wel een postertje, de schenktijden, NIX18 en/of huisregels voorbij zien komen. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Waarom is er voor een bepaalde regel gekozen? Hoe krijgen we mensen binnen de vereniging allemaal met de neus dezelfde kant op? En hoe uitvoerbaar zijn al die regels? Dus de opzet van deze avond was DRAAGVLAK creëren door uitleg te geven over wat alcohol doet met het lichaam, uitleg te geven over sport in verhouding tot alcoholgebruik, uitleg te geven over de regelgeving rondom alcohol in het algemeen en binnen de vereniging, uitleg te geven over verantwoord alcohol schenken. Filmpje wat wij hebben gezien: https://www.youtube.com/watch?v=EcJN55MgBSU&feature=youtu.be Er is een discussie gevoerd. Moet het allemaal zo streng? Is het nou echt zo slecht dat biertje voor je achtiende? Mag een wijntje drinken tijdens je bardienst? Wie is er strafbaar als een jongere van 17 met een pilsje op het terras zit? Waar ligt de verantwoordelijkheid? Wat zijn de moeilijke punten in de huisregels? Wat “moet” ik als barvrijwilliger? En dat is nou net wat we willen. Discussie. Meedenken. Zodat het draagvlak groter wordt. Het is wel duidelijk geworden dat het niet simpel is. Dat het belangrijk is dat iedereen het belang ziet en dat we het samen moeten doen. Het is niet alleen het bestuur, de kantinecommissie en de barvrijwilliger maar óók de ouders, de trainers én de jongeren/ leden. De komende tijd gaan we verder met de uitvoeringsafspraken, die gemaakt zijn met de gemeente. Alle barvrijwilligers worden uitgenodigd om online hun IVA certificaat te halen. We gaan het alcoholbeleid binnen KVTilburg opnieuw onder de aandacht brengen. Dus heb je vragen schroom niet om ze te stellen. Ga niet mopperen en onrust zaaien! Maar ga met elkaar een gesprek aan. Zo wordt het voor iedereen duidelijk waarom die regeltjes er zijn en wat de achterliggende gedachte is. Al met al is dit een leerzame avond geweest. Daarom willen wij Céline en Marjorie (GGD), Karin (Kentra preventie) en onze verenigingsondersteuner van sportbedrijf Tilburg Dennis bedanken voor hun inzet en presentatie! Ook iedereen, die deze avond meegedacht en gediscussieerd heeft, bedankt voor jullie bijdrage op deze warme zomeravond!!
Klik hier voor het huishoudelijk regelement
Karin Simons en Rianne Mathijssen